Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

6 tips om je studenten op te vrolijken

Hieronder leest u de algemene informatie over Onderwijs

logo

Door Vewn

Veel afgestudeerde studenten staan ​​aan het hoofd van de klas, eerst als assistent en later als leraar. Echter leren beginnende leraren vaak niet hoe ze les moeten geven, en dat valt vaak door de mand. In plaats daarvan zien de meeste afgestudeerde studenten dat ze een voortgezet onderwijs les geven met weinig tot geen les ervaring.

Wanneer de leerling ondanks weinig ervaring met de uitdaging worden geconfronteerd, wenden ze zich tot de technieken die zij als studenten hebben ervaren. De lesmethode is een veel gebruikte leermethode.

Een slechte uitleg is pijnlijk voor zowel studenten als de leraar. Lezingen zijn een traditionele manier van lesgeven, misschien wel de oudste vorm van instructie. Het heeft zijn publiek die beweren dat het een passief middel van onderwijs is.

Een uitleg is echter niet altijd passief. Een goede theorie-uitleg is niet simpelweg een lijst met feiten of een lezing van het leerboek. Een effectieve uitleg is het resultaat van het plannen en maken van een reeks keuzes – en het hoeft niet saai te zijn. Hieronder zult u algemene informatie & tips lezen.

1. Maak het niet al te lastig

Beproef terughoudendheid bij het plannen van elke klas-sessie. Je zult niet in staat zijn om al het materiaal in de tekst te behandelen en om lesstof toe te kennen. Accepteer dat. Baseer je theorie-uitleg op het belangrijkste materiaal in de leesopdracht, een onderwerp uit de literatuur dat studenten waarschijnlijk moeilijk zullen vinden, of materiaal dat niet in de tekst voorkomt.

Leg de leerlingen uit dat je niet veel van het materiaal in de toegewezen theorie zult herhalen, en hun taak zorgvuldig en kritisch zal lezen, vragen over de uitleg aan de klas te identificeren en te brengen.

2. Maak keuzes

Je uitleg mag niet meer dan 25 minuten duren, je studenten zullen zich vervelen en kunnen afgeleid worden door andere omstandigheden. Als je alle lesstof verspreid tijdens je les uur, zullen je studenten de informatie makkelijker opslaan en zullen ze productief werken.

Bepaal de kritische boodschap van je uitleg en herhaal af en toe dingen. Laat de studenten tevens ook meedenken in jou uitleg, zo kun je zien of ze aandachtig hebben geluisterd. Je kan hun argumenten overtuigen of verbeteren.

3. Presenteer in kleine stukjes

Zoals ik al vermeld had in mijn tip 2 is het verstandig dat je je uitleg of lesstof verdeeld in stukjes. Als je een blokuur hebt kan dit gepresenteerd worden om de 20 minuten. Wat is er mis met een theorie uitleg van 20 á 25 minuten lang? Onderzoek toont aan dat studenten zich de eerste en de laatste tien minuten aan lezingen herinneren, maar weinig aan de tussenliggende tijd.

Beginnende leraren hebben een beperkte aandacht spanning – dus maak er gebruik van om je klas te structureren. Schakel na elk 20 minuten van versnelling en doe iets anders. Stel bijvoorbeeld een discussievraag, een korte schrijfopdracht in de klas, een kleine groepsdiscussie of een probleemoplossende activiteit.

4. Aanmoedigen van actieve verwerking

Leren is een constructief proces. Studenten moeten nadenken over het materiaal, verbanden leggen, nieuwe kennis relateren aan wat al bekend is en kennis toepassen op nieuwe situaties. Alleen door met informatie te werken, leren we het. Effectieve leraren gebruiken actieve leertechnieken in de klas.

Actief leren is een studentgerichte instructie die studenten dwingt het materiaal te manipuleren om problemen op te lossen, vragen te beantwoorden, zaken te onderzoeken, te bespreken, uit te leggen, te debatteren en eigen vragen te formuleren. Studenten geven de voorkeur aan actieve leertechnieken omdat ze boeiend en leuk zijn.

5. Stel reflecterende vragen

De eenvoudigste manier om actieve leertechnieken in de klas te gebruiken is om reflectieve vragen te stellen. Dit zijn geen ja of nee vragen, maar vragen waarvoor studenten moeten nadenken.

Bijvoorbeeld: “Wat zou je in deze specifieke situatie doen?” “Hoe zou je dit probleem willen oplossen?” Reflecterende vragen zijn moeilijk en vereisen tijd om na te denken, dus wees voorbereid op een antwoord.

6. Laat ze schrijven

In plaats van simpelweg een discussie vraag te stellen, vraag je leerlingen eerst drie tot vijf minuten over de vraag te schrijven en vervolgens hun antwoorden te beargumenteren. Het voordeel van het vragen aan studenten om de vraag schriftelijk te overwegen, is dat ze de tijd hebben om na te denken over hun antwoord en zich beter op hun gemak voelen om hun mening te bespreken zonder bang te zijn om hun standpunt over te brengen.

Door studenten te vragen om te werken met de inhoud van de uitleg en te bepalen hoe het past bij hun ervaringen, kunnen ze op hun eigen manier leren, waardoor het materiaal persoonlijk zinvol is, wat de kern is van actief leren.

Probeer deze technieken en varieer je strategieën om het voor iedereen gemakkelijker te maken en vergroot je kans op succes in de klas.

“De eenvoudigste manier om actieve leertechnieken in de klas te gebruiken is om reflectieve vragen te stellen”