Café-eigenaren teleurgesteld in de nieuwe Covid-19 aanpak, bel voor de duidelijkheid

Foto: DutchNews.nl

De nederlandse horeca is ‘zeer teleurgesteld’ op de nieuwe maatregelen die de regering aan het beteugelen van de verspreiding van coronavirus en wil dat de overheid te verduidelijken plannen om te verlangen dat de registratie van alle gasten, lobby groep KHN zei in een verklaring.

Minister-president Mark Rutte zei op donderdag avond plannen aangekondigd om de klem naar beneden op de cafes en restaurants, het geven van plaatselijke burgemeesters de rechter op te leggen avondklokken en sluiten de bars voor 14 dagen als ze worden gevonden in het centrum van een cluster.

Daarnaast kunnen alle gasten moeten zitten – binnen of buiten – en het beantwoorden van vragen over hun gezondheid bij aankomst. Verschillende cafés en bars, vooral in Rotterdam en Amsterdam zijn al gesloten na meerdere klanten hebben een coronavirus.

Het besluit, KHN zei, is ‘zeer teleurstellend’, maar als de maatregelen zijn noodzakelijk in het licht van de gezondheid van de bevolking, dan is de KHN verwacht dat de lokale ambtenaren om te zoeken naar oplossingen samen met de industrie’.

De horeca werd het hardst getroffen door de eerder lockdown en, volgens de KHN-directeur Dirk Beljaarts, ongeveer 45% van de bedrijven zijn technisch failliet.

Praat van boetes en vervreemding is contraproductief, de KHN zei. ‘In plaats daarvan moeten we winnen van steun voor de maatregelen uit het publiek. En de overheid heeft een belangrijke rol als het gaat om informatie.’

De focus is nu ‘erg veel op de hospitality industrie, hoewel het niet het hoogste aantal infecties’, Beljaarts verteld nieuws website Nu.nl. ‘De regering de oproep tot verantwoord handelen is gericht op iedereen, en niet op een bepaalde sector.’

Thuis

Ministers bevestigd op donderdag avond dat de meeste traceerbaar infecties worden opgehaald bij u thuis, op het werk, en tijdens familiebezoek.

Amsterdam cafe eigenaar Won Yip, waarvan één van de bars werd afgesloten door ambtenaren van de stad, vertelde omroep NOS de regels in strijd zijn. ‘Reizigers uit risicolanden niet gedwongen tot het ondergaan van een test, maar ze konden ze uiteindelijk in onze cafés en dan hebben we te sluiten?’

‘Mijn personeel maskers dragen en alles is schoongemaakt door professionals. Als je alles doen wat je kunt aanpakken, wat je nog meer kunt verwachten ze van je?’.

Musea

De nieuwe krijgen harde aanpak geldt ook voor musea, bioscopen en pretparken. Een woordvoerster van de Efteling zei tegen het Parool dat ze niet op de hoogte was van alle mensen oppakken coronavirus tijdens een bezoek.

‘Ik hoop echt dat het u niet overkomt ons,’ Linda Roovers zei. ‘De 67 dagen hadden we te sluiten kost ons miljoenen. We hebben een personeelsbestand van de 3.500 en u kunt de bedragen als we allemaal hadden om thuis te blijven voor twee weken.’

Dank u voor uw donatie aan DutchNews.nl

De DutchNews.nl team dankt alle gulle lezers die een donatie gedaan in de afgelopen weken. Uw financiële steun heeft ons geholpen om uit te breiden onze dekking van het coronavirus crisis in de avonden en in het weekend en zorg ervoor dat u up-to-date met de laatste ontwikkelingen.

DutchNews.nl is gratis voor 14 jaar, maar zonder de financiële steun van onze lezers, we zouden niet in staat zijn om u te voorzien van eerlijke en accurate nieuws en beschikt over alle dingen nederlandse. Uw bijdragen is dit mogelijk maken.

Als je nog niet een donatie gedaan, maar dat zou willen, kunt u dat doen via Ideal, credit card of Paypal.

Bron: https://www.dutchnews.nl/news/2020/08/cafe-owners-disappointed-at-new-covid-19-approach-call-for-clarity-about-registration/

Plaats een reactie