Ingenieursbureau BAM te betalen Keulen 200m over fatale metro

Door Janene Pieters op dinsdag, 30 juni 2020 – 11:10

Ingenieursbureau BAM uitte zijn steun voor een convenant met de Stad Keulen met betrekking tot veel problemen in de duitse stad veroorzaakt door de bouw van een metrolijn in 2009, met inbegrip van een dodelijk ongeval dat links twee doden. Het bedrijf, één van de diverse deelnemers in de regeling, betaalt u een gedeelte van 600 miljoen euro aan schade, BAM zei in een verklaring.

De overeenkomst werd bereikt tussen de stad Keulen met het Openbaar Vervoer (KVB), en Arge Los Süd, een joint venture die voor een derde eigendom van BAM bedrijf van Wayss & Freytag Ingenieurbau. Arge Los Süd is belast met de uitvoering van het bouwproject.

“Onder de overeenkomst, zijn elk van de joint venture-partner betaalt de Stad Keulen en de KVB €200 miljoen, na die partijen zullen sluiten van verdere vorderingen tegen elkaar,” BAM zei in een verklaring. Veel van de 200 miljoen euro die verschuldigd zijn door Wayss & Freytag Ingenieurbau zullen worden gedekt door de verzekeraars, het verlaten van BAM aan de haak voor 40 miljoen euro in totaal.

Tijdens de bouw van de Noord/Zuid metrolijn in Keulen, in de bouw werkt, veroorzaakt de ineenstorting van het Historische stadsarchief op 3 Maart 2009, de meest bekende van het aantal incidenten. Twee mensen werden gedood in de ineenstorting, en naast gebouwen werden ook beschadigd.

“BAM heeft herhaaldelijk uiting gegeven aan zijn oprechte spijt dat twee mensen hun leven verloren als gevolg van dit ongeval. De Raad van bestuur van mening dat de huidige overeenkomst tot het oplossen van deze lange en zeer complexe zaak is, in het belang van alle stakeholders, waaronder BAM aandeelhouders,” BAM zei.

De andere mede-eigenaars van Arge opgenomen Mannheim op basis van Bilfinger SE, en Ed. Züblin AG, gevestigd in Stuttgart. De moedermaatschappij van de laatste is Strabag SE groep, die zei dat er nog steeds geen bewijs om met zekerheid te zeggen wie verantwoordelijk was voor de schade.

“Het akkoord helpt te voorkomen dat er nog een lange juridische geschil over de oorzaak en de omvang van de schade, die zou sluiten, materiële en menselijke middelen. Ondanks het feit dat de oorzaak van de schade niet afdoende verklaard, dat het consortium heeft afgesproken om te stoppen met de verkenning inspecties op de plaats van het ongeval. Dit maakt de weg vrij voor de renovatie en de oplevering van de track switching faciliteit en de conclusie van de metro (lijn,” het bedrijf zei in een verklaring. Strabag beweerde dat zelfs na 11 jaar van onderzoek, het kunnen hebben genomen tot 15 jaar om een onderzoek naar de ramp.

Bron: https://nltimes.nl/2020/06/30/engineering-firm-bam-pay-cologne-eu200m-fatal-metro-accident

Plaats een reactie